Propostes didàctiques

ACTIVITAT 1 

ACTIVITAT COOPERATIVA
1. EXPLICACIÓ 
L'activitat consisteix en dividir la classe en quatre grups, per poder treballar les quatre pestanyes del bloc. D'aquesta manera els alumnes fan tants grups com pestanyes té el bloc: "Com és?", "De què viuen?", "Com ha canviat?" i " Futurs possibles".

La formació dels grups és preferible que la facin els mestres per tal de poder fer grups heterogenis i evitar distraccions dins d'un mateix grup. 
Un cop fets els grups, a cadascun se li assignara una pestanya del bloc, la qual hauran de treballar cooperativament, fet que implica per aquest ordre:
  • Llegir el contingut de la pestanya individualment i grupalment.
  • Debatre sobre allò que consideren més important.
  • Seleccionar la informació que realment troben interessant.
  • Fer un petit mural sobre el que volen explicar als companys
  • Un cop fet el mural han de decidir com es repartiran entre ells els torns de paraula per fer l'exposició oral. 
 2. MATERIAL
 Els alumnes necessitaran el bloc.
3. TEMPS DESTINAT
 3 sessions. 
  • Primera sessió: buscar la informació
  • Segona sessió: fer el mural
  • Tercera sessió: fer la exposició oral
 4. ASPECTES QUE ES TREBALLEN AMB L'ACTIVITAT
  • Respectar el torn de paraula.
  • Escoltar els companys.
  • El consens entre els membres de cada grup, a l'hora de fer les exposicions orals.
  • L'acceptació dels defectes i debilitats dels companys a l'hora d'expressar-se oralment.
  • Ajudar a aquells companys que tenen més dificultat.
  • Explicació dels continguts treballats de manera correcta i coherent.
 5.OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT
  • Seleccionar la informació més rellevant.
  • Fomentar el treball en equip.
  • Fomentar l'ajuda entre iguals.
  • Crear un ambient de respecte entre els companys.
  • Aprendre a escoltar als altres.
  • Entendre i respectar les opinions dels companys
  • Introduir els alumnes en el treball cooperatiu.
6. COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN DURANT L'ACTIVITAT
  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
  • Tractament de la informació i competència digital.
  • Competència d'aprendre a aprendre.
  • Competència d'autonomia i iniciativa personal. 
7. AVALUACIÓ 

Aquest treball l'avaluarem de dues maneres:
1. Com han treballat en grup
2. l'Exposició oral.

ACTIVITAT 2

EL TRIVIAL D'OPORTO

1. EXPLICACIÓ
La segona activitat que proposem consisteix en un joc de preguntes.
El mestre dividirà la classe en grups de 5 persones.
A cada grup se li repartirà una fitxa amb preguntes sobre els diversos apartats del bloc. Els infants hauran de buscar les respostes en el bloc.
Tindran una hora per resoldre totes les preguntes.

Com en l’activitat anterior és preferible que el Mestre faci els grups, així seran heterogenis i tots tindran les mateixes oportunitats. 

Aquesta activitat la podem treballar amb tots els apartats del bloc, o només centrant-nos en un apartat concret.


2. MATERIAL
Els alumnes necessiten: el bloc per poder trobar les respostes i la fitxa amb les preguntes

3. TEMPS DESTINAT
Una sessió

4. ASPECTES QUE TREBALLEN AMB L'ACTIVITAT 
  • La cooperació que tenen els alumnes entre ells
  • La cohesió que hi amb els membres del grup
  • La habilitat que tenen en cercar la informació
  • Ajudar als companys que tenen més dificultat
  • Respectar el torn de paraula.
  • Saber seleccionar la informació que els hi demanen
5. OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT
  • Saber organitzar-se amb els membres del grup.
  • Aprendre a seleccionar la informació cercada
  • Respectar les decisions dels companys 
  • Obtenir com més preguntes millor 
6. COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN DURANT L'ACTIVITAT 
  • Competència en comunicació lingüística i audiovisual
  • Competència matemàtica 
  • Tractament de la informació i competència digital 
  • Competència social i ciutadana 
  • Autonomia i iniciativa personal 
7. AVALUACIÓ
El professor per realitzar aquesta avaluació el que haurà de fer és observar el treball que han fet els alumnes durant l'hora. I si les respostes són correctes.

ACTIVITAT 3

ELS OFICIS 

1. EXPLICACIÓ

La següent activitat que realitzarem esta relacionada amb la pestanya "de que viuen"?
Els nens s’hauran de fer grups de 4 o 5 persones i hauran de representar un ofici dels que parla el bloc.
Un cop hagin triat l’ofici els nens hauran de buscar informació sobre aquest i hauran d’explicar als seus companys de que tracte el seu ofici, també hauran d’anar vestits de la mateixa que els treballadors.

2. MATERIAL 
Disfresses per poder representar als treballadors i algun suport per poder explicar-lo.
3. TEMPS DESTINAT 
Els alumnes tindran 10 minuts per poder fer la seva exposició
4. ASPECTES QUE TREBALLEM AMB L'ACTIVITAT
  • La cooperació que tenen els alumnes entre ells 
  • La cohesió que hi amb els membres del grup 
  • La habilitat que tenen en cercar la informació 
  • Ajudar als companys que tenen més dificultat 
  • Saber seleccionar la informació que els hi demanen
5. OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT
  • Saber organitzar-se amb els membres del grups
  •  Aprendre a seleccionar la informació cercada 
  • Respectar les decisions dels companys 
  • Obtenir com més preguntes millor
 6.COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN DURANT L'ACTIVITAT
  • Competència en comunicació lingüística i audiovisual 
  • Tractament de la informació i competència digital 
  • Competència social i ciutadana 
  • Autonomia i iniciativa personal 
7. AVALUACIÓ
En aquesta activitat el professors haurà d'avaluar l'originalitat dels alumnes, la posada en escena i la manera d'expressar-se.
ACTIVITAT 4 
L'OCA DE LA VINYA   
1. EXPLICACIÓ
En aquesta activitat treballarem la vinya i el procés vinícola, ja que Oporto esdevé un gran exportador de vi.
En primer lloc els alumnes hauran de cercar informació sobre el procés vinícola i exposar-lo a la resta de companys del grup. Un cop feta l'exposició han de seleccionar aquella informació més rellevant per poder elaborar un joc de la oca relacionat amb la vinya. El joc seguix la norma tradicional, però en el moment que algú cau en una casella relacionada amb el procés vinícola els alumnes hauran de respondre una pregunta relacionada amb el tema. Per exemple si caiem en la casella de la verema ens podrien qüestionar qui és l'encarregat de recollir el raïm.
2. MATERIAL 
Cartró, fang, targetes de cartolina, material de pintura. 
3. TEMPS DESTINAT
El temps destinat és de dues sessions de medi per a treballar la informació que els alumnes han seleccionat i per fer les targetes de cartolina amb les preguntes. Dues classes de plàstica per fer el joc. Una última sessió de medi per provar el joc.
4. ASPECTES QUE TREBALLEM AMB L'ACTIVITAT 
  • La cooperació entre els alumnes.
  • La cohesió entre els membres del grup.
  • La habilitat que tenen els alumnes a l'hora de cercar informació.
  • Ajudar als companys que tenen més dificultat.
  • Respectar el torn de paraula.
  • Saber seleccionar la informació que se'ls demana.
5. OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT
  • Aprendre a treballar de forma cooperativa.
  • Aprofundir en el món de la vinya.
  • Saber cercar i seleccionar la informació més adient.
  • Fomentar l'ajuda entre iguals.
  • Crear un ambient de respecte entre els companys.
  • Aprendre a escoltar als altres.
  • Entendre i respectar les opinions dels companys.
6. COMPETÈNCIES QUE ES TREBALLEN DURANT L'ACTIVITAT
  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
  • Competència matemàtica.
  • Tractament de la informació i competència digital.
  • Competència social i ciutadana.
  • Autonomia i iniciativa personal
7. AVALUACIÓ
El professor avaluarà la implicació de cada alumne en la recerca de la informació, el treball cooperatiu que han fet els alumnes i que l'exposició oral sigui clara i entenedora.